FoodersPonent, quan la bona taula farceix Instagram

Ens endinsem al projecte FoodersPonent, un compte d'Instagram que ens apropa les experiències gastronòmiques del territori

Algunes de les fotografies del compte d'Instagram FoodersPonent.
photo_camera Algunes de les fotografies del compte d'Instagram FoodersPonent.

A la Marta li encanta el bon menjar. De fet, ens confessa que és una de les seves passions. I aquesta estima per la gastronomia la van animar, el mes de febrer passat, a obrir un compte d’Instagram on compartir les seves pròpies experiències gastronòmiques.

El va titular ‘FoodersPonent’, bàsicament perquè ella es considera una fooder sense remei, i ‘Ponent’ perquè té l’objectiu de donar visibilitat el què es cou dins dels fogons de les terres lleidatanes.

Juntament amb la seva parella, és una habitual dels restaurants de Lleida i rodalies, un sector que ha viscut temps complicats a causa de la pandèmia i que ara reprèn amb il·lusió i tenacitat el gruix de feina.

Fotografia del compte d'Instagram FoodersPonent.

Com si es tractés d’un joc, la Marta i el seu equip d’assessors / degustadors van als restaurants  de Lleida i comarques, i es deixen aconsellar pel servei de sala. Abans, però, fan els deures a casa: cerquen recomanacions del local escollit a les xarxes, entre les amistats, en altres comptes d’Instagram, i saben molt bé quins són els plats estrella de cadascun dels llocs que freqüenten abans de visitar-los personalment.

En el seu compte d’Instagram valoren la qualitat del producte, que sigui de proximitat, la seva elaboració, que es tracti d’un espai acollidor i amb personalitat pròpia, i que el servei sigui atent i amable.

Per nosaltres és molt important la qualitat del que mengem, però també la manera en com ens atenen. De fet, de vegades això fa que repeteixis o no una reserva en un restaurant,” diu la Marta

FoodersPonent animen a autodescobrir-nos després de la gran tancada de la COVID-19, i a fer-ho a través de la forquilla i el ganivet, trencant amb els límits del convencionalisme, gaudint del bo i millor del menjar d’aquesta terra, i descobrint –i potser, redescobrint– els locals de restauració de la Demarcació de Lleida.

Fotografia del compte d'Instagram FoodersPonent.

La seva aposta: la crítica constructiva, mirant amb bons ulls la feinada que hi ha al darrere de cada plat, així com les possibilitats de cadascun dels locals.

Hem visitat més d’una trentena de locals, que setmanalment anem difonent a les nostres xarxes. Acostumem a visitar-los en cap de setmana, quan hi ha més moviment. El dissabte o el diumenge al migdia. No obstant això, tot i que el nombre de visites és força elevat, només anem penjant els plats i espais que realment ens han enamorat. Els que no ens convencen 100% directament no els incloem, perquè tampoc ens sentim còmodes jutjant públicament i de forma negativa la feina d’un equip”, ens explica la Marta.

La seva afició gastronòmica els converteix, sense voler-ho, en un equip influent (en influencer), quelcom hi ha qui ho aprofitaria per no haver de pagar la minuta. Però aquest no és el seu estil. La Marta aposta per mantenir el seu anonimat, i que realment molt poca gent conegui qui hi ha al darrere de FoodersPonent. “De fet, són molt poques les persones de la meva confiança que saben que soc jo l’editora principal del compte.”

Així doncs, quan trepitja un nou local, i asseu a taula, ho fa tal com Peter Parker sense rebel·lar ni deixar pista del procés que elabora ja llavors sensorialment. Aposta per seguir gaudint de la bona taula, l’espai i l’atenció, lliure d’ensabonaments i de què la mirin d’una manera diferencial respecte a la resta de comensals.

Moltes vegades vaig a restaurants i no hi ha fotografies a la carta. I amb el compte d’Instagram tracto de pal·liar aquesta situació, de mostrar quin és l’aspecte real dels plats”, comenta la Marta

A banda dels plats més destacats de la carta, FoodersPonent també inclou fotografies dels locals escollits, una part més de l’experiència gastronòmica.

Avui dia, i després de quatre mesos d’ençà de l’obertura del compte d’IG, FooodersPonent ja reuneix prop de 2.000 persones seguidores, un públic potencial que té de vint-i-cinc anys en amunt. Es tracta de molta població a la qui es va tallar les ales i ara vol recuperar el temps perdut degustant els millors processos culinaris.

 

Fotografia del compte d'Instagram FoodersPonent.

A hores d’ara, és fàcil preguntar-se: i, quin és el plat preferit de FoodersPonent? Tot i que inicialment no era així, el sushi és una de les seves grans apostes, de la mà dels tàrtars de tonyina i salmó.

La cuina mediterrània també té un pes especial entre les seves recomanacions, i de nou com un joc elaboren comparatives entre els mateixos plats de diversos restaurants. Per exemple, qui fa el millor pastís de formatge, o les millors patates braves.

En general, els restaurants que escullen tenen un preu assequible pel gruix de la població (al voltant de 15 o 20 euros per comensal), ja que si es decantessin per un altre tipus de cartes, la seva funció de guiatge pels restaurants ponentins només seria útil per pocs.

La nostra intenció és donar visibilitat als projectes d’arreu de Ponent, per posar en alça la seva cuina i la qualitat del producte de proximitat,” se sincera la Marta

El gust per la bona cuina, per saber què mengem, d’on ve, quina elaboració té, està totalment en alça en els nostres dies. Potser per la popularitat dels programes i concursos de cuina, potser per la influència dels nutricionistes i reealfooders de les xarxes social. El cas és que el respecte pel propi cos, per menjar salut, va més enllà de la pura funció nutricional.

Per mi menjar és un plaer, amb totes les lletres. I per això quan anem a un restaurant, volem passar-ho bé. Volem un bon àpat, un espai acollidor, un bon servei i una bona conversa. Tot plegat, una combinació irresistible.”

Comentaris