Marta González Gallego: “A ‘Neu’ hem volgut donar protagonisme als nens i nenes reals”

Conversem amb la directora, guionista i productora independent ponentina

La directora ponentina Marta González. Fotografia: Cristina Mongay.
photo_camera La directora ponentina Marta González. Fotografia: Cristina Mongay.

Marta González Gallego és una amant declarada del 7è art.

Parlem amb ella després de la presentació de ‘Neu’, el seu darrer curtmetratge, una obra 100% lleidatana (direcció, guió, producció, equip, protagonistes, escenaris) que rodava abans de la pandèmia i que finalment veu la llum de la manera més internacional i potent possible.

Rodatge del curt 'Neu', de Marta González. Fotografia: Alexandra Balaguer.
Rodatge del curt 'Neu', de Marta González. Fotografia: Alexandra Balaguer.

- Vas estrenar-te com a directora de cinema el 2017 amb ‘Mai’, un curt delicat quant a la forma i la fotografia, però molt contundent pel que fa al missatge, en contra de l’homofòbia. I ara presenten la teva segona obra acabada. Com neix ‘Neu’?
- Sempre m’he volgut dedicar al cinema. De fet, és el que vaig estudiar, però no puc pagar les factures només fent cinema, i he hagut de combinar el cinema amb la docència durant més de 10 anys. Crec que és una situació que li passa a molta gent en aquest país, tant els que ens volem dedicar al cinema, com a l’art, la cultura en general o el món de la recerca.

Per molt que sigui la teva passió, per molt que t’escarrassis, és molt difícil viure d’això exclusivament. Va arribar a un moment en què ja no em reconeixia a mi mateixa, mentre desenvolupava aquest pluriempleo, però, curiosament, els meus alumnes (que llavors eren de primària) em donaven una altra perspectiva de les coses. I això és el que he volgut copsar a ‘Neu’, veure com canvia la realitat en funció de la perspectiva i com canvi la percepció que tens de tu mateix a través de la percepció que un infant pot tenir de tu.

- Així doncs, de què tracta ‘Neu’?
- De la realitat de les persones que acaben dedicant-se a quelcom realment no volen, però que, per circumstàncies de la vida, no tenen altra alternativa i han perdut l’esperança. Però també parlem de com els nens i nenes tenen la capacitat de tornar-te a fer creure en el món real. 

- Novament, tornes a gravar un curt amb una finalitat educativa.
- Tenia molt clar que ‘Neu’ havia de tractar la infància, fer-la protagonista totalment. Un homenatge a aquells nens i nenes que, tot i que en algunes ocasions em treien de polleguera (riures), en altres em donen molta lucidesa i m’han ensenyat moltíssimes coses.

Rodatge del curt 'Neu', de Marta González. Fotografia: Alexandra Balaguer.
Rodatge del curt 'Neu', de Marta González. Fotografia: Alexandra Balaguer.

- Com va ser la preproducció i el rodatge de ‘Neu’?
- Va estat un procés súper ràpid el previ al rodatge. Vaig fer el guió en dos mesos, i amb dos mesos vam preparar la preproducció. A ‘Neu’ he volgut que nens i nenes tinguessin tot el protagonisme, perquè a la ficció sempre ens els presenten com uns simples accessoris de les trames adultes o adolescents.

- Marcos, Ariadna, Paula, Hugo i Aurembiaix són alguns d’aquests nens.
- Sí! Alguns dels 14 nens que tenen el mateix pes narratiu que la professora. També apareixen Júlia, Artur, Blau, Ferran, Llibert, Nil, Yanira, Roser i Roc.

- Com és un càsting cinematogràfic amb nens?
- Teníem molt clar que volíem que sortissin infants amb tots els 'estereotips' possibles. Per exemple, el nen nerviós que no para, la nena que té moments violents perquè a casa seva només ha vist actuar així, l’altra nena que té molta imaginació, però que no atén a l’aula, etc. Quan van fer el càsting, no buscàvem nens amb experiència davant de la càmera, sinó que fossin ells mateixos, i que complissin aquestes maneres de fer. Volíem donar protagonisme als nens reals, tal com són.

A la ficció molts infants es representen com a repipis, o petits filòsofs, i es perd la seva essència

Rodatge del curt 'Neu', de Marta González. Fotografia: Alexandra Balaguer.
Rodatge del curt 'Neu', de Marta González. Fotografia: Alexandra Balaguer.

- Heu repetit experiència audiovisual amb Aida Flix, una de les protagonistes del teu primer curt, ‘Mai’.
- Sí, no ho vam dubtar ni un moment. És una gran professional. Bé, de fet, tots els integrants del projecte ho són, totalment de Lleida. Amb tot l’equip d’interpretació hem donat molt pes a la veracitat de la història, a què sorgís gairebé de manera natural.

- L’escenari escollit va ser una escola de Lleida ciutat, si no vaig mal encaminada.
- Exacte, l’Escola Espiga. Tot el rodatge es va organitzar com un campament, on els nens i nenes tenien el seu horari, els seus esbarjos, els períodes de descans, etc., complint tota la legislació vigent, lògicament. Va durar 5 jornades el rodatge, un temps força llarg per tractar-se d’un curtmetratge de baix pressupost, però va ser molt intens i molt satisfactori.

Per als infants va ser una experiència brutal gravar 'Neu', i el darrer dia no es creien que acabéssim, de tan bé que s’ho havien passat

- Com és que veu la llum ara ‘Neu’, havent-se rodat el 2018?
- Havent acabat de rodat, el setembre del 2018, esperàvem rebre una ajuda pública, però no ens la van concedir (tot i complir amb tots els requisits al 100%), i això va endarrerir tot el procés de finançament de la postproducció. Quan finalment ja ho teníem tot llest per fer córrer el curt als festivals d’arreu del món, va arribar el primer confinament de la COVID i es va congelar tot plegat.

Després de tanta feinada, vam decidir esperar-nos a retornar mitjanament a la normalitat, i a la l'obertura de festivals presencials, perquè ‘Neu’ veiés la llum.

Rodatge del curt 'Neu', de Marta González. Fotografia: Alexandra Balaguer.
Rodatge del curt 'Neu', de Marta González. Fotografia: Alexandra Balaguer.

- L’estrena va arribar l’agost del 2022, a la Cerdanya Film Festival de Puigcerdà i ja s’ha pogut veure en diversos països. De fet, heu estat seleccionats al Kursaal Film Festival de San Sebastián (KFFSS) i s’ha projectat al Festival de Cine e Infancia y Adolescencia de Colòmbia, i a la secció oficial del Social and Economic Justice Film Festival de San Francisco.
- També es podrà veure a Argentina, Brasil, etc. Ha costat molt recórrer camí, no hem tingut gens de facilitats per part de les altes esferes, però hem arribat on volíem arribar. I el públic, la crítica, i els professionals del sector ho estan valorant.

- I algú tan inquiet com tu, ja està tramant un nou projecte audiovisual? I, en cas afirmatiu, es pot fer espòiler?
- Un no, dos, en portem de cap (riures). Després de ‘Neu’, em venia de gust fer alguna cosa amb adolescents i, per ‘a’ o per ‘b’ ara mateix estic en dos projectes de sèrie protagonitzats per adolescents.

Un és ‘Compañeras de metralla’, una sèrie bèl·lica que tracta un grup de noies adolescents en plena Guerra Civil. És un grup paramilitar que té com a objectiu ‘carregar-se’ la cúpula de l’exèrcit feixista. De fet, l’origen del projecte és real. Aquest projecte està en desenvolupament amb una productora americana i una d’espanyola.

Durant dos anys he estat llegint molt i investigant al voltant de les milicianes i em vaig adonar que moltes eren adolescents que van poder desenvolupar la faceta més activa fins que el mateix govern de la II República les va recol·locar a la rereguarda

Quant a l’altre projecte, tracta adolescents en un entorn religiós fonamentalista. Tracta els adolescents que intenten reafirmar la seva identitat entre dos mons irreconciliables: la bogeria de realitat dels adolescents actuals, i tot el que representa el sector més conservador de la societat. Aquest projecte li dono forma amb la guionista Inés París i està seleccionat al laboratori de comèdia de la Sociedad General de Autores y Editores (ESGAE) i a l’Asociación de Mujeres Cineastas y de Medios Audiovisuales (CIMA).

Rodatge del curt 'Neu', de Marta González. Fotografia: Alexandra Balaguer.
Rodatge del curt 'Neu', de Marta González. Fotografia: Alexandra Balaguer.

Comentaris