Amb un simple 'Ohla' Flavià Boleda transforma les dificultats de la dislèxia en qualitat

Ohla és una paraula de caràcter quasi universal, però amb un toc de trastorn, amb la qual Boleda converteix la seva experiència personal en eina per inspirar i motivar als joves amb dificultats d'aprenentatge
Ohla, el web de Flavià Boleda 1
photo_camera Ohla, el web de Flavià Boleda

L'evolució de la recerca en tots els àmbits de la societat ha fet possible identificar trastorns i patologies, desconegudes al llarg del temps, que han provocat patiment i dificultats en el normal desenvolupament de molts infants i joves. Una sèrie d'afeccions difícilment detectables que en la majoria dels casos s'atribuïen a la personalitat de qui les patia, dèficit d'atenció, hiperactivitat, trastorn dissocial, dificultats d'aprenentatge, per posar algun exemple, la majoria relacionats amb el comportament i la capacitat d'aprenentatge. Aquests avanços han fet possible conèixer i diagnosticar les patologies i aplicar-hi remei.

Amb aquesta introducció he volgut arribar fins a Flavià Boleda, un jove de Verdú que des de fa quatre anys ha establert una gran amistat amb la dislèxia, quan l'hi van diagnosticar el trastorn. Al cap de 21 anys tot i conviure amb el desordre, va superar la primària, la secundària i va finalitzar el grau superior de Publicitat i Marketing, una trajectòria en la qual alguna matèria es va convertir en adversari a abatre.

Molt bones notes en les matèries específiques, en tot el referent a l'art i el pensament, però una frenada considerable en les matèries obligatóries

Va ser en aquests estudis superiors quan el Flavià s'adona que les dificultats de la dislèxia es podien convertir en una qualitat, un cop coneix la diagnosi i disposa d'eines per afrontar-la. L'estudiant té davant seu el Treball de Final de Grau (TFG), un compromís del qual aflora el nivell d'exigència característic de la dislèxia.

Davant del repte no s'urgeixen idees, no volia que l'esforç, quedes relegat als arxius del centre per una bona nota, i es planteja que el treball havia de superar l'àmbit acadèmic

Flavià comença la recerca documental per donar consistència al treball en articles, tesis, documents, personatges com l'ideòleg de la marca de gelats Frigo, sorgida al Poblenou Joan Viñallonga o l'artista danès Olafur Eliasson, que amb la frase l'art és l'habilitat i fantasia de veure allò que els altres no poden veure, aconsegueix que el TFG el dediqui a l'experiència pròpia amb la dislèxia.

Amb les dades recollides i la decisió del tema a tractar en va sorgir el projecte Ohla, una marca personal que havia de vendre al Flavià Boleda, tenint en compte els paràmetres que comportava l'acceptació del seu trastorn, o sigui la dificultat de verbalitzar els conceptes mentals, o la creativitat

Ohla és una paraula de caràcter quasi universal, però amb un toc de trastorn, amb la qual Boleda converteix la seva experiència personal en eina per inspirar i motivar als joves amb dificultats d'aprenentatge

L'exigència en el projecte, i la influència d'Olafur Eliasson, originen una definició personal de la dislèxia, que el jove verduní converteix en ... l'habilitat i fantasia, d'identificar, de comprendre i reproduir els símbols.

La definició abreviada de la comunitat científica seria, * La dislèxia és la dificultat d'identificar, comprendre i reproduir els símbols escrits.

Un concepte, del que podrien dir, que en parteix el besant professional del projecte Ohla, la fase en la qual es converteix en eina terapèutica, i de superació per les persones que tenen dificultats d'aprenentatge. Un salt qualitatiu que avalen els docents que han supervisat el projecte com la professora de català de l'institut Alfons Costafreda de Tàrrega, Montse Minguell, qui ha demanat d'utilitzar-lo com a eina pedagògica, per estudiants i pares. També facultatius que hi han participat com el doctor Josep Luís Cruz, expert en temes de dislèxia.

Va ser precisament el doctor Cruz qui va diagnosticar a Flavià Boleda la dislèxia, una diagnosi a partir de la qual es va poder programar un pla d'aprenentatge, acompanyat de teràpies que l'hi van permetre superar les dificultats i evitar el fracàs en els estudis, que per cert vol continuar en l'àmbit del disseny.

Es calcula que un 10% de la població d'Espanya té dislèxia, el que suposa 4,6 milions de persones, dels que al voltant de 800.000 són infants, i algunes d'aquestes persones no se'ls arriba a diagnosticar mai

Flavià Boleda se sent satisfet per la constatació que el projecte Ohla pot ajudar a molts infants i joves a superar les conseqüències de la dislèxia, i pretén convertir-lo en una plataforma en la qual tots els estudiants que ho desitgin puguin explicar la seva història personal a la vegada que també pugui ser aparador per a les entitats i els hospitals. Boleda pretén que canviar el concepte que es té d'aquest trastorn, i projecta crear una xarxa d'experiències en primera persona amb totes aquelles persones que vulguin parlar-ne de forma lliure i oberta.

El projecte es pot seguir en el web ohlahola.com, la plataforma en la qual Flavià Boleda ha materialitzat la seva recerca i s'ha despullat per demostrar que cal afrontar el trastorn per poder avançar,

i també perquè sigui una eina de descoberta amb la qual ningú es doni per vençut

Comentaris