La CHE diu que el projecte de portada d'aigua de Rialb ''no pot incloure transvasaments interns''

L'organisme assegura que només té en tràmit la concessió d'aigua d'abastament del Segarra-Garrigues amb el projecte de 2008

Protesta de la pde a les portes de la delegacació del govern a Tortosa
photo_camera Protesta de la pde a les portes de la delegacació del govern a Tortosa

La Confederació Hidrogràfica de l'Ebre (CHE), només està tramitant un expedient sobre la sol·licitud d'una concessió per a l'abastiment en alta des del canal Segarra-Garrigues, en base a un projecte presentat al 2008 per l'Agència Catalana de l'Aigua (ACA). En aquest sentit i en relació a aquest projecte, l'organisme assegura que no s'ha comunicat oficialment cap modificació o ampliació per part de l'ACA. Així, afegeix en relació al projecte de la portada d'aigua de Rialb que ha tancat la Generalitat per abastir 32 municipis de la Segarra, l'Urgell, la Conca de Barberà i l'Anoia, que hauria de resoldre's pel Ministeri d'Agricultura. Segons la CHE els plans hidrològics de conca no poden incloure transvasaments interns com el que creu que vol portar a terme el Govern amb la portada d'aigua del Segre en aquest cas cap conques internes que no són de l'Ebre.

Segons la CHE, el projecte de 2008 redactat per l'ACA estava definit per a 43 municipis, entre els quals s'inclouen Forés, Montmaneu, Les Piles i Santa Coloma de Queralt, amb una població total de 3.100 persones, que tenen els termes municipals compartits entre la conca de l'Ebre i les conques internes de Catalunya. El projecte planteja que prenguin cabals del Segarra-Garrigues, amb un màxim de 0,62 hectòmetres cúbics a l'any.

Persones amb la samarreta blava de la PDE arribant a la seu de la delegació del Govern a les Terres de l'EbreL'abastament a aquests quatre municipis es va definir com a transferència de petita quantitat' segons la Llei de Pla Hidrològic Nacional (PHN). Per aquest motiu, després de demanar l'informe perceptiu a Aragó es va autoritzar la transferència d'interconques per resolució ministerial a l'octubre de 2010.

La CHE assenyala que l'Organisme de conca és competent en la tramitació de concessions dins del seu àmbit territorial, i que les decisions sobre transferències entre diferents demarcacions queden condicionades a la Llei del Pla Hidrològic. És per això, que recorda que l'autorització de la transferència integrada al seu moment en l'expedient de concessió només es refereix als quatre municipis assenyalats anteriorment i que qualsevol modificació o ampliació dels mateixos, queda sense l'empara de la resolució ministerial. 

La CHE assegura que fins ara, no ha tingut lloc cap comunicat per part de l'ACA, cap modificació del projecte, però ha remarcat que si aquesta té lloc, incrementant la transferència d'aigua autoritzada actualment, ''implicaria la no vigència de la resolució de 2010''.

L'abastament i la seva demanda estan recollits al Pla Hidrològic de la demarcació de l'Ebre però no s'hi inclou cap referència al Pla de les conques internes de Catalunya, segons la CHE. A més a més, l'organisme remarca que els plans hidrològics de conca, en qualsevol cas, no poden incloure transvasaments entre diferents conques. 

La CHE es remet a antecedents històric per justificar la seva posició i recorda que l'expedient per a la concessió es va obrir l'any 1995 a demanda dels consells comarcals de la Segarra i l'Urgell, referint-se a la reserva d'aigua d'abastament des de l'embassament de Rialb. Així mateix, apunta que l'expedient de concessió es va reactivar pels demandants l'any 2011, després que es fessin els passos en la definició de l'actuació d'abastament, ampliant a més a més l'àmbit de la sol·licitud i incorporant a tots els futurs usuaris.

Comentaris