L'escola de Salàs de Pallars reobre les portes i la Ridolaina de Montellà comença un sistema educatiu pioner

Ha estat una lluita de més de dos anys però al final ha pagat la pena. Aquest matí ha reobert les portes l'escola de Salàs de Pallars i aquesta és, sens dubte, una de les grans notícies d'aquest nou curs escolar al Pirineu. Ho ha fet amb un total d'11 alumnes. D'altra banda, a l'escola Ridolaina de Montellà han posat en marxa un nou sistema educatiu lliure que és pioner al Pirineu.

Imatge de la presentació del conte "La Clàudia i el seu casc de bombera" a l'escola Ridolaina.
photo_camera Imatge de la presentació del conte "La Clàudia i el seu casc de bombera" a l'escola Ridolaina.

El nou curs escolar ja ha començat. Ho ha fet amb més alumnes i més professors. Però a l'Alt Pirineu aquest curs comença amb dues notícies especials: la primera i molt positiva és que l'escola de Salàs de Pallars ha reobert les portes després de més de dos anys de lluita d'un grup de pares i mares implicats amb el seu poble i amb el seu territori. Una lluita que ha donat bons fruits, i uns pares i mares que s'han de felicitar.

L'escola s'ubica a l'edifici que l'acollia fins que va tancar, un espai que també dóna cabuda des de fa uns anys al Centre d'Interpretació de l'Antic Comerç (CIAC) de Salàs de Pallars. L'escola té una capacitat total d'entre 25 i 30 alumnes.

Set dels onze alumnes inscrits aquest curs a l'Escola de Salàs són del mateix poble. La resta, provenen de diferents indrets de la comarca. És el cas de la Susanna Casanovas, de la Torre de Capdella, que ha decidit portar el seu fill a Salàs de Pallars per les característiques del centre, situat en un entorn rural i amb un grup-classe reduït.

L'escola Ridolaina de Montellà

D'altra banda, l'escola Ridolaina de Montellà sempre ha destacat per inquietuts d'innovació i, seguint aquesta línia, aquest curs han iniciat una nova filosofia d'escola viva, centrada en els nens, connectada amb l'entorn i les emocions, on l'aprenentage es basarà en el descobriment i on les mestres passaran a tenir un paper d'observadores i d'acompanyament.

"Es plantejaran activitats lliures i dirigides. En les activitats lliures els infants es mouran en ambients preparats per tal que puguin ser ells mateixos, d'una manera espontània, i fruit dels seus interessos i motivacions, els protagonistes de l'aprenentatge, potenciant així l'autonomia, l'esperit crític, la creativitat i la investigació, tan necessaris per al futur immediat i vital per al planeta. Pel que fa a les activitats lliures, es duran a terme una sèrie d'activitats dirigides, que es materialitzaran en tallers, projectes globalitzats i treball cooperatiu, sempre respectant el moment evolutiu de l'infant", tal i com assegura Thich Nhat Hanh en l'article "Un nou curs, una escola nova" publicat al número 37 de la interessant revista Fil Directe, que recomanem llegir a tothom, editada aquest estiu per part del Grup d'Amics de Montellà (GAM).

Un cop més el grup docent de la Ridolaina segueix la tradició que caracteritza i defineix aquesta escola des de fa anys i comença un projecte pel d'il·lusions, de canvis i d'oportunitats. Un projecte que requereix un full de ruta clar, un coneixement profund de l'entorn i una autoobservació del docent en l'àmbit del creixement personal i de l'educació emocional.

Notícies anteriors:

L'escola Ridolaina de Montellà posarà en marxa una escola lliure pionera al Pirineu

Comentaris