Engijoc proposa activitats perquè els infants resolguin reptes tecnològics i científics

Propostes d'activitats engijocb
photo_camera Propostes d'activitats engijocb

Un projecte que neix a Mollerussa, sobre el que volem aprofundir per conèixer els objectius, que es basen en el principi Juga aprenent. Parlem amb els seus responsables. 

Com i quan sorgeix la idea de crear ENGIJOC?

Al juliol de 2012, el Josep Domingo Castelló i la Maria Aleu Giné remenaven la idea d'apropar la ciència i la tecnologia als mes petits, però des d'una vessant lúdica i pedagògica alhora. Que els petits juguessin experimentant ells mateixos: La millor manera de consolidar els aprenentatges

Quin és l'objectiu principal del projecte?

Aprendre jugant. Aprendre a desenvolupar habilitats i competències. Jugant a resoldre reptes de diferents problemes tecnològics i científics del món que ens envolta. Competències i habilitats que es generalitzen per qualsevol aprenentatge.

L'equip d'ENGIJOC té la finalitat de generar ambients multidisciplinars d'aprenentatge. Generant espais motivadors per l'alumnat. 

Posicionem a l'alumnat amb un rol actiu davant de l'aprenentatge, desenvolupem i potenciem les competències transversals per potenciar la creativitat i l'esperit emprenedor de l'alumnat. Busquem ser creadors de tecnologia i no solament consumidors.

Propostes d'activitats engijocPodríem dir que seguiu una metodologia de treball concreta? Un model pedagògic

Benjamin Franklin (1706-1790) físic i polític nord-americà, té una cita amb la que ens identifiquem per elaborar la nostra metodologia de treball:

Digues-m'ho i ho oblido, ensenya-m'ho i ho recordo, involucra-m'hi i ho aprenc

Els postulats teòrics que seguim per tal de dissenyar i crear les activitats que oferim són eines que els nens i joves necessitaran en un futur, sigui quina sigui la seva activitat professional d'adults.

·      Meto de científic: observació, raonament, predicció...
·      Pensament crític: els processos cognitius i estratègies que constitueixen els processos de decisió, de resolució de problemes o recerca.
·      Pensament creatiu: esta  format per un conjunt de processos cognitius d'especial rellevància en la resolució de problemes (Connectar -què sabem-, Construir - què estem fent-, Contemplar - perquè ho hem fet- i Continuar –què hem de canviar per millorar-).
·      Pensament computacional: es el procés de resolució de problemes partint de les habilitats pròpies de la computació i el pensament critic, pensament lateral i altres.
·      La Teoria del Pensament: el llenguatge és la forma que tenim els éssers humans per expressar el que pensem, les nostres emocions i idees.

Organitzem les activitats de manera que els participants, en equips de 2 o 3 membres han de superar petits reptes proposats per l'equip d'ENGIJOC. Utilitzem el mètode d'assaig i error  i l'aprenentatge col·laboratiu i cooperatiu. Tenim en compte, els coneixements previs i el nivell de desenvolupament dels participants, la significació i generalització dels aprenentatges, l'actitud favorable del participants cap a l'aprenentatge, aprendre a aprendre i la participació en el desenvolupament de l'autoestima i autoconcepte.

Que poden trobar els infants quan venen a ENGIJOC? Quines activitats oferiu?

Jocs per aprendre i aprendre jugant.

ENGIJOC pretén ser una alternativa didàctica al món del lleure en l'àmbit tecnològic, oferim activitats extraescolars de Robòtica Educativa, Programació i Disseny i Impressió 3D per a nenes i nens de 3 a 16 anys.
Organitzem les Colònies amb Enginy, Casals i Activitats puntuals en períodes de vacances.

També participem en jornades tècniques de la ciutat de Lleida, com la First Lego League, el Mercat de Tecnologia i Ciència al Carrer amb estands interactius, conferències i tallers. Des de fa tres anys tenim presencia al YOMO Barcelona, Festival del Mòbil, Ciència i Tecnologia per a joves.

Organitzem conjuntament amb l'Escola Superior Politècnica de la UdL, una competició de Robòtica, World Robot Oyimpiad (WRO), per fomentar valors i capacitats tecnològiques.També complementem les activitats amb diferents tallers, per aprofundir conceptes acadèmics de llengua, matemàtica, ciències socials i naturals a les escoles. El que anomenem tallers curriculars.

Finalment oferim Formació als docents  en plataformes robòtiques i dispositius tecnològics utilitzats com a eines i recursos pedagògics.
Gaudim de la Botiga, un espai on podràs experimentar i provar una gran ventall de productes de Robòtica Educativa i rebre un assessorament personalitzat.

Engijoc en el World Robot Oyimpiad (WRO)Per què considereu que és necessari actualment crear una iniciativa d'aquest tipus?

La literatura parla de Natius Digitals, de la societat de la Informació i del Coneixement, de Competències Digitals, del Pensament Computacional, que els Robots substituiran a les persones en el món laboral ...

Els futurs membres de la societat necessiten tenir coneixements, capacitats i competències que els permetin entendre i enfrontar-se aquesta societat en un context de canvi constant. Així, doncs les tecnologies ens han de permetre millorar els processos d'ensenyament-aprenentatge, avaluació, organització i adaptació a aquest canvi constant.

Les activitats d'ENGIJOC permeten desenvolupar aquelles capacitats que necessitarem en el nou escenari laboral, les competències del segle XXI (la capacitat de comunicació eficaç, el treball en equip i de col·laboració, la flexibilitat i resolució de problemes complexos i de gestió de la informació.) 

Utilitzem la Robòtica Educativa, la Programació, el Disseny i Impressió 3D, com a eines dels nostres Jocs. Per tal d'adquirir i desenvolupar les capacitats cabdals del S.XXI

Propostes d'activitats engijocbQui forma part d'aquest projecte?

Ens caracteritzem per ser flexibles, per adaptar-nos a les diferents necessitats dels centres educatius i entitats, investiguem i estem al dia de l'actualitat educativa i creem i dissenyem activitats a mida per projectes singulars. Actualment l'equip d'ENGIJOC està format per 10 persones, entre la part administrativa, tècnica i l'àrea pedagògica que formem un equip compacte. 

Actualment som un equip de 10 persones que sovint creix per adaptar-nos a mida del projecte en qüestió

L'equip d'ENGIJOC és un equip format per tècnics i pedagogs que treballen de manera coordinada per oferir activitats de Robòtica Educativa, Programació, Disseny i Impressió 3D per oferir aquestes eines com a mitjà d'aprenentatge. 

De cara al futur, us heu marcat algun repte a assolir?

Quan va néixer ENGIJOC i presentàvem la Robòtica Educativa el territori de Lleida no sabia massa del que li estàvem parlant i quines eren les potencialitats d'aquesta disciplina que permet crear, dissenyar i desenvolupar robots educatius. 

El repte es seguir gaudint dels jocs i la tecnologia, i fer el seguiment del creixement del nostre alumnat

Avui en dia ENGIJOC és un referent de la Robòtica Educativa al nostre territori, però això no treu que l'equip d'ENGIJOC no segueixi treballant per expandir la seva metodologia a través de les nostres activitats i ofertes lúdiques, de formació, de tallers i participació en esdeveniments.

Cada dia treballem per millorar i presentar als nostres seguidors diferents materials, llenguatges de programació ....

El repte es seguir gaudint dels jocs i la tecnologia, i fer el seguiment del creixement del nostre alumnat

Comentaris