La nova pàgina de vins del Pirineu teixeix comunitat entre els cellers del territori

La pàgina web pretén ser un eix vertebrador dels cellers de quilòmetre zero del Pirineu i una plataforma de suport del sector vitivinícola del territori
Vista des de l'exterior de l'interior de la vinoteca Casa Montoliu de Tremp ©Marta Argilés
photo_camera Vista des de l'exterior de l'interior de la vinoteca Casa Montoliu de Tremp ©Marta Argilés

El Pallars se'l reconeix pel distintiu "terra de corder", però també per l'emblema de "terra de vins". Des del projecte "Al teu gust aliments del Pallars (ATGPallars)" liderat per l'Ajuntament de Tremp, quinze cellers de les comarques de l'Alt Pirineu i Aran s'han engrescat a l'aventura de consolidar una pàgina web per tal de posicionar els seus vins dins el sector de la restauració i a ulls del món.

El projecte ATGPallars és un sector estratègic per al desenvolupament local que treballa des del 2010 amb el sector del vi amb accions específiques que treballen la promoció i la divulgació fins a d'altres de caràcter tècnic i formatiu

Presentació de la pàgina web de vins del Pirineu a la Casa Montoliu ©Marta Argilés
Presentació de la pàgina web de vins del Pirineu a la Casa Montoliu ©Marta Argilés

En un acte celebrat a la vinoteca Casa Montoliu - reconeguda com a Bé Cultural d'Interès Local - s'ha presentat la nova pàgina web de vins del Pirineu que naix del projecte "Al teu gust aliments del Pallars". Aquesta pàgina web aglutina 15 cellers repartits entre el Pallars Jussà, el Pallars Sobirà i l'Alt Pirineu i Aran que mostren els seus productes de proximitat en una carta de vins i projecten els seus elements característics a ulls del Pirineu, Catalunya i el món

L'equip del projecte vitivinícola està format per professionals del sector com el fotògraf especialista en vins, Gilbert Bages; el poeta, Josep Pedrals; la periodista i sommelier Ruth Troyano; el fotògraf paisatgístic, Jordi Peró; el dissenyador de la web i d'Espai Nòmada, Pere Bascones; i l'Eva Tarragona de l'empresa mOntanyanes.

L'Eva Tarragona de l'empresa mOntanyanes a la presentació de la pàgina de vins del Pirineu ©Marta Argilés
L'Eva Tarragona de l'empresa mOntanyanes a la presentació de la pàgina de vins del Pirineu ©Marta Argilés

La Tècnica del Departament de Promoció local de l'Ajuntament de Tremp, Laia Figuera ha esmentat que el projecte que ha acabat sent una pàgina web va començar el 2020 volent ser una acció per posicionar els vins de la comarca del Pallars a la restauració del Pirineu i a escala de Catalunya mitjançant les fires artesanes, però l'impàs de la pandèmia va reconvertir el projecte mitjançant un treball de colze a colze amb els productors de tots els vins del Pirineu i va acabar sent el que és ara, una pàgina oficial. 

A la pàgina hi trobem una galeria i una carta de presentació dels vins dels 15 cellers del Pirineu, que van acompanyats d'una fitxa tècnica elaborada pels professionals del sector. Tanmateix, s'hi reflecteixen les idees "esbojarrades" dels creadors i el joc lúdic "el recomanador", que ajuda a triar el vi buscat per l'usuari

El projecte busca mostrar el tret distintiu i els valors dels vins del territori, mitjançant les fotografies transgressores i disruptives de Gilbert Bages s'aconsegueix transmetre el punt vigorós i dinàmic del projecte. D'altra banda, hi ha l'acompanyament periodístic en la cura dels textos i el diàleg amb els cellers per representar-se a la pàgina a càrrec de la periodista i sommelier Ruth Troyano i el disseny professional de Pere Bascones que esmenta que pretén mostrar la part distesa del projecte i la part seria que exerceixen els professionals a l'hora d'elaborar el vi.

A més, el fotògraf local, Jordi Peró ha sabut capturar els paisatges emblemàtics del Pirineu en estampes també nevades del territori, ja que saben que és un atractiu visual i turístic. Els creadors de la pàgina han expressat la seva intenció de mostrar en la plataforma el treball en equip i la cohesió que ha comportat aquesta idea i han explicat que van organitzar una reunió amb tots els components del projecte i els cellers dins del Pantà de Sant Antoni per tal de sentir l'essència del que són i cap a on van.

El tast de vins del Pirineu després de la presentació de la pàgina oficial a Casa Montoliu ©Marta Argilés
El tast de vins del Pirineu després de la presentació de la pàgina oficial a Casa Montoliu ©Marta Argilés

"L'objectiu rau a visibilitzar un territori i un producte viu, en generar un espai comunicatiu i homogeni mitjançant una carta de vins i a partir d'aquesta descobrir els cellers que els elaboren", ha expressat Bascones. També, en "el recomanador" hi trobem quatre figures a triar: un padrí, una pastora, un runner i un treballador creatiu del co-working i mitjançant aquests personatges es despleguen unes preguntes disteses i curioses per l'usuari com: amb quin animal t'identifiques?, on t'agradaria prendre el vi?, entre altres, que fan que l'usuari acabi determinant quin vi tria mentre s'ho passa bé. El dissenyador ha expressat que el projecte pretén continuar hibridant-se i creixent i que no vol ser una web desactualitzada, sinó assolir un funcionament actiu i en constant actualització dels continguts fins a poder extrapolar-se als restaurants. 

Comentaris